HRABINA COSEL - Józef Ignacy Kraszewski

by - stycznia 20, 2018


Autor: Józef Ignacy Kraszewski

Tytuł: Hrabina Cosel

Wydawnictwo: Mg

Okładka: Twarda

Ocena: 7/10

Chyba każdy z nas słyszał o Józefie Ignacym Kraszewskim. Wydawnictwo Mg postanowiło wznowić wydanie książki Hrabina Cosel, a na podstawie powieści powstał w latach 60. film i serial.  Wydawnictwo to, wydaje pięknie oprawione dzieła historyczne i tak było tym razem:) Jeśli macie ochotę to przeczytajcie recenzję ostatniej powieści historycznej, którą miałam przyjemność przeczytać - tutaj

FABUŁA:

Książka rozpoczyna się od opisu tego, jaki był król August Mocny, gdy np się rozgniewał
"W dni powszednie, z rana, gdy się pogniewał, oblicze mu tylko zaszło jakby krwawą łuną na chwilę i oczy błysły, i wargi zadrżały, i odwracał się, nie patrząc na tego, co go tak rozpłomienił; ale po kielichu...niejeden wyleciał oknem i na kamieniach dziedzińca padł, by nie wstać..."

Na szczęście nie zdarzało się to często. Wydawać by się mogło, że król mając wszystko jest szczęśliwy. Nic bardziej mylnego, bowiem kochanki go zdradzały, ludzie okradali, nic go nie cieszyło. Nową partnerką króla została Hrabina Cosel, która wszędzie mu towarzyszyłam, nawet w bitwach. 

W najgorszym scenariuszu kobieta nie przypuszczała, że zostanie oskarżona o knucie intryg przeciwko królowi z jego największym wrogiem. Sprawa się wyjaśniła, a kobieta miała coraz większy wpływ na decyzje podejmowane przez króla. Hrabina Cosel nawet groziła, że gdy mężczyzna próbuje ją porzucić, to ona go zabije.

"Walka z człowiekiem, który umiał tak panować nad sobą dla kobiety tak namiętnej, a powodzeniem długim wzbitej w pychę, była rzeczywistym niebezpieczeństwem"

 Spiskowano na dworze, żeby znaleźć nową kobietę dla króla, choć hrabina była matką dzieci króla, nie doczekała się by zostać jego żoną. Losy kobiety potoczyły się dosyć tragicznie, bo została uwięziona i odebrano jej dzieci. Mimo wielu przeciwności, nigdy nie straciła honoru i nawet gdy mogła odejść, wolała pozostać w wieży i czytać książki. Miała 85 lat, gdy umarła.


MOJA OPINIA:

Tytułowa Hrabina Cosel wzbudzała wiele skrajnych emocji, zwłaszcza wśród kobiet, które po prostu jej nie lubiły. Jak na powieść historyczną przystało, akcja toczy się w odległej przeszłości, bowiem w XVIII wieku.  Dla kogo jest ta książka? Odpowiedź jest dosyć prosta, dla miłośników historii  a także osób lubiących czytać o dworskich intrygach. Dla mnie opowieść trochę za długo się rozkręcała, co wpłynęło na moją ocenę i czasami trudny język. Wiadomo, że w powieści historycznej były użyte wyrażenia, które już nie funkcjonują we współczesnym świecie i możemy ich zwyczajnie nie rozumieć. Podobało mi się to, w jaki sposób autor wykreował postać kobiety, która miała swoje zdanie. Przede wszystkim  była bardzo odważna i honorowa, choć aż nadto się wywyższała. Myślę, że to mogło mieć wpływ na to, iż nie była zbyt lubiana na dworze i poniekąd sama sobie zgotowała ten los. 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Mg

Jeśli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOK 
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAM

You May Also Like

9 komentarze

  1. O ile bardzo lubię seriale historyczne i czytać o wojnie, tot akie książki to nie moja bajka niestety :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię książki związane z losami wielkich tego świata :) Chętnie sięgnę po tą pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam, ale jak będę miała okazję to nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety, książka nie w moim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ładne wydanie! :) Słyszałam o tej powieści, ale o ile lubię historyczne klimaty, to już archaiczny język nieco mnie zniechęca...

    OdpowiedzUsuń
  6. Dawno do niej nie wracałam, może zatem się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń

Wpadnij na Instagrama