Pomorzanie - Agnieszka Gładzik

by - lutego 07, 2018

Autor:Agnieszka Gładzik

Tytuł: Pomorzanie

Wydawnictwo:Videograf SA

Okładka: Miękka

Ocena: 7/10

Dziś przyszła kolej na kolejną książkę Wydawnictwa Videograf SA, która miała swoją premierę kilka dni temu. Mowa tu o powieści Pomorzanie, która wprowadzi nas zarówno w klimat współczesnego Szczecina, jak i tego zaraz po II wojnie światowej.

FABUŁA

Akcja książki rozpoczyna się w sierpniu 1944 r, podczas bombardowania Szczecina. 

"Część kamienic jeszcze płonęła, z innych zostały wyłącznie pogorzeliska. Były jednak i domy ledwie naruszone, których mieszkańcy zostali ewakuowani. To właśnie one były celem dziewczynki"

Dziewczynki - Polka Dorota i Niemka Heinke zaprzyjaźniły się. Ta ostatnia z nich zamieszkała w polskim domu. Dzieci się zaprzyjaźniły, każda dawała coś tej drugiej osobie. Heinke opowiadała barwne historie, zaś Dorota uczyła małą Niemkę swojego języka.

Rodzina Brzeskich musiała w pośpiechu opuszczać swój dotychczasowy dom. W mieście robiło się coraz bardziej niebezpiecznie, a w dodatku chodziły słuchy, o tym że zbliżała się epidemia tyfusa. Dziewczynki rozdzieliły się, bo Heinke nie chciała wyprowadzać się razem z Brzeskimi.

Miejsce akcji jest to samo, lecz historie ukazane są w różnych okresach czasu, np czytamy o 1945 r, by potem przejść do 2011r i wrócić np do 1970r.

"To słowo określa zarówno mnie, jak i was. Jesteśmy Pomorzanami. Co to waszym zdaniem oznacza? Czy Pomorze jest częścią was?"

W opisie z lat 50-tych dowiemy się, że Heinke mieszkała z wujkiem i nienawidziła Niemców, choć sama byłą Niemką. Wuj dziewczyny zaś zniknął tydzień wcześniej, więc Heinke postanowiła go poszukać w zakładzie fryzjerskim. Tam, dowiedziała się, skąd mężczyzna miał tyle pieniędzy i zostawił jej też trochę na dalsze życie, bowiem w dotychczasowym miejscu nie mogła już zostać. Dalszą część doczytajcie sami:)


MOJA OPINIA

Akcja powieści rozgrywa się w różnych ramach czasowych. Mamy tu bowiem, np barwne opisy Polski pod koniec II wojny światowej i czasów późniejszych, ale nie braknie tu również współczesnego Szczecina. Autorka, mimo bardzo młodego wieku, dogłębnie zbadała dawną historię i zręcznie wplotła ją  we współczesną opowieść. Dzięki bardzo dokładnemu zbadaniu przeszłości, autorka mogła przybliżyć nam historię dawnego Pomorza.

To z pewnością idealna pozycja dla miłośników historii Polski. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o czasach powojennych, to koniecznie sięgnijcie po książkę Agnieszki Gładzik. Minus dałam za częste zmiany ram czasowych, osobiście mi troszkę przeszkadzały, bo w pewnym momencie się pogubiłam. Myślę, że lepiej byłoby gdyby były dwa czasy, a nie aż tyle, ale i tak koniecznie sięgnijcie po książkę, jeśli jesteście miłośnikami historii:)

Za książkę  dziękuję Wydawnictwu Videograf SA


_____
Jeśli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOK'a
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAMIE

You May Also Like

9 komentarze

  1. Po pierwszym zacytowanym przez Ciebie fragmencie wiem, że nie jest to ksiazka dla mnie. Tym samym mogę powiedzieć, że recenzja jest przydatna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy lubi inny gatunek literacki, dlatego też widzę sens w pisaniu recenzji książek, dzięki którym wiesz czy powieść jest dla Ciebie, czy nie:)

      Usuń
  2. Magdalena Bur7 lutego 2018 13:13

    Całkowicie nie moje klimaty choć bardzo lubię książki historyczne. Trzy płaszczyzny czasowe to dla mnie za duży miszmasz.

    OdpowiedzUsuń
  3. słyszałem o tej książce :D muszę ją sprawdzić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tyle dobrej literatury wokół, aż żal sięgać po coś przeciętnego czy też niedopracowanego :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie, ale nie wiem kiedy ja to wszystko przeczytam - doby mi już brakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam książki, ale bez wątpienia zbyt częste skakanie między realiami w jednej pozycji może mierzić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie książki z historią na dwóch płaszczyznach :) akurat jestem w podobnej tematyce aktualnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię historię II Wojny Światowej i po, więc może skuszę się i na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń

Wpadnij na Instagrama