Czerwony Parasol - Wiktor Mrok

by - lutego 15, 2018

Autor:Wiktor Mrok

Tytuł:  Czerwony Parasol

Wydawnictwo:Initium

Okładka: Miękka

Ocena: 8/10

Lubicie oglądać filmy szpiegowskie? Bo ja bardzo😊 Tym bardziej z wielką ochotą sięgnęłam po tę książkę i nawet nie przeraziła mnie jej objętość, czyli prawie 600 stron:) To dowodzi twierdzeniu, jak ważny jest dobry opis na okładce, bo większość osób wybierając książkę do czytania, kieruje się właśnie nim, czy czasem nawet okładką...

FABUŁA

Książka rozpoczyna się od długich opisów wojennych pod koniec lat 50-tych ubiegłego stulecia, by potem przejść do czasów współczesnych. Jednym z głównych miejsc akcji jest Rosja w 2012 r. To w tym momencie poznajemy Tatianę, 17-letnią nastolatkę, która trenowała gimnastykę akrobacyjną, pod okiem tzw "Carycy"

"Jeden z żartów na jej temat mówił, że Caryca, czyli Aurora Nikołajewna, dopóty nie wypuszczała Stalina z sypialni, dopóki prawidłowo nie zrobił prawidłowo dwustu pompek. Można było kpić z jej wieku, staropanieństwa i innych przywar, ale każda z trenowanych przez nią dziewczyn musiała przyznać, że Caryca jest bardzo skuteczna".

Pomimo tego, że dziewczyna pochodziła z bogatego domu, to nie obnosiła się ze swoim bogactwem, jak większość jej znajomych. 

Tatiana wracając do domu, miała dziwne przeczucie, nie myliła się, bo od razu wchodząc do domu poczuła zapach prochu. To zwiastowało, że stało się tu coś niedobrego. Zastała przerażające miejsce zbrodni... Po tym jak  minął pierwszy szok, dziewczyna postanowiła uciec. Pakując się znalazła kilka paszportów, każdy na inne nazwisko i innej narodowości. Łączyło je jedno, było na nich zdjęcie Tatiany, tyle że na każdym była pełnoletnia. Nie wiedziała co to oznacza, ale nie miała też czasu się nad tym dłużej zastanawiać, spakowała się i uciekła do znajomego Griszy.

"Ten ktoś ci pomoże. Musisz tylko zapamiętać dwa wyrazy: ,,czerwony parasol". Powtórz!"

Właśnie w tym momencie poznamy znaczenie tytułu powieści, zaś kto wypowiada te słowa do Tatiany, o tym musicie przekonać się sami. Zdradzę tylko, iż nastolatce uciec pomaga jej dobrze znana osoba, która okazała się kimś innym niż myślała.

MOJA OPINIA

Bez wątpienia jest to książka szpiegowska, pełna intryg i zagadek do rozwiązania. Dużym jej plusem są liczne, ciekawe dialogi,  które sprawiają, że mimo obszernej objętości, czyta się ją dość szybko. Kiedy już myślimy, że wiemy, co się stanie, wtedy autor nas zaskakuje i wydarza się coś zupełnie niespodziewanego. Sam pomysł na książkę jest bardzo ciekawy, choć przez prawie pierwsze 100 stron czułam się nieco zagubiona. 

Spytacie pewnie dlaczego? A dlatego, że w momencie gdy były opisane historie z  końca lat 50-tych ubiegłego stulecia, po prostu się pogubiłam. Za dużo informacji i zmian miejsca wydarzeń. Osobiście najchętniej wycięłabym te strony i zaczęła całą historię od Tatiany, bo ktoś mógłby się zniechęcić i przez to nie chcieć czytać dalej. Ja jednak cieszę się, że przebrnęłam przez ten początek, bo dalej już było bardzo ciekawie. 

Co jest jeszcze ciekawe, to to, że w książce autor nawiązuje do amerykańskiego filmu o Jasonie Bourn'ie. Zdradzę, iż to dość znany film szpiegowski:) Tytuł książki był jednocześnie tajnym hasłem, nawet znalazło się tu miejsce na wątek miłosny. Ogólnie polecam tę powieść miłośnikom gatunku i fanom filmów o James'ie Bondzie:)

_____
Jeśli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOKa
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAMie

You May Also Like

10 komentarze

  1. Nigdy nie czytałem powieści szpiegowskiej. Może czas to zmienić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nigdy nie jest za późno, żeby spróbować czegoś nowego:)

      Usuń
  2. Już widzę, że to książka dla mnie, z gatunku "czytadło". Uwielbiam. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Do filmowej serii, o której wspominasz, zabieram się już od dawna, a eiec najpierw Jason, później książka:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie mamy czasy, że opakowanie decyduję czy po coś sięgniemy czy nie. Ważne, żeby trafić na te najlepsze produkty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam, że o ile po pierwszych zdaniach myślałam, że to nie książka dla mnie (nie lubię opisów), o tyle później tak mnie zainteresowałaś, że dodaję książkę na listę do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  6. Opis bardzo mnie zaciekawił, muszę przeczytać!!
    Pozdrawiam,
    https://buszujwkuchni.com :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz o niej słyszę, a lubię takie książki. Recenzja ciekawa :) może kiedyś ja znajdę i przeczytam, chociaż wiele czeka na swoją kolej ;)

    OdpowiedzUsuń

Wpadnij na Instagrama