Światowy Dzień Wcześniaka

by - listopada 17, 2017



Witajcie:) Dziś dla mnie jako matki wcześniaka szczególny dzień. Pamiętam jakby to było dziś, a minęło ponad 4 lata. Mimo, że cała ciąża przebiegała prawidłowo, zakończyła się ona w 34 tygodniu, przez cięcia cesarskie, na co kompletnie nie byłam przygotowana. Było to jedyne rozwiązanie dla mnie i mojej córeczki. Chcę w tym krótkim czasie, przybliżyć Wam kilka ważnych pojęć z tym związanych.

ŚWIATOWY DZIEŃ WCZEŚNIAKA

Informacje zaczerpnięte w internecie - Światowy Dzień Wcześniaka powstał z inicjatywy Europejskiej Fundacji na rzecz Opieki nad Noworodkami oraz Fundacji Wcześniak. 17 listopada jest dniem, w którym wspieramy małych wojowników i ich rodziców.* Odbywając się w tym dniu różnego rodzaju akcje, przede wszystkim mające pokazać rodzicom wcześniaków, że nie są sami.


WCZEŚNIAK

Wcześniak to dziecko urodzone pomiędzy 22. a 37. tygodniem ciąży. Jednocześnie lekarze podkreślają, że tak wcześnie urodzone dzieci są najbardziej narażone na powikłania, które mogą się ujawnić dopiero w wieku szkolnym lub jeszcze później.*

 
Data na zdjęciu jest zła:) Trzeba do niej dodać co najmniej 6 lat:D

 MOJE WŁASNE DOŚWIADCZENIE

Moja córka urodziła się w 34 tygodniu ciąży, jak już wyżej podałam, przez cesarskie cięcie. Ważyła 2500 g i mierzyła 53 cm. Jak widzicie mieściła się w dolnej granicy wiekowej dla prawidłowo - urodzonego dziecka. Mimo tego, przez 3 dni przebywała w inkubatorze, ponieważ miała żółtaczkę. Jako wcześniak nie miała jeszcze prawidłowego odruchu ssania, dlatego przez jakiś czas była karmiona sondą, a potem butelką, aż w końcu dzięki naszym wspólnym wysiłkom, mogła być karmiona piersią😊 Wcześniactwo, to jeden z powodów, dla których miała lekko skrzywiony kręgosłup, co skutkowało prawie 6 miesięczną rehabilitacją. W praktyce było to tak, że jeździłam z nią do rehabilitantki, która pokazywała mi jedno ćwiczenie, a ja musiałam je powtarzać w domu na własnym dziecku. Metoda Vojty z mojego osobistego punktu widzenia jest trudna dla matki i dziecka, ale przynosi spodziewane efekty. Trzeba dziecko uciskać w odpowiednich miejscach, aby wyćwiczyło prawidło mięśnie. Dziecko płacze przy tym okropnie, serce matki krwawi, a trzeba to powtarzać 3 razy dziennie przez kilka razy, aby był efekt. Nie raz chciałam odpuścić, ale wiem że było warto, bo dziś moja córa ma prosty kręgosłup🙌 Wcześniactwo skutkowało także tym, że przez rok czasu jeździliśmy na ciągłe kontrole, ale dzięki temu miałam pewność, że dziecko rozwija się prawidłowo. W szpitalu spędziliśmy 11 dni.

 

Dziś mój wcześniaczek ma ponad 4 lata i jest radosną dziewczynką. Wysoką jak na swój wiek - ale to po tatusiu odziedziczyła wzrost😂

 

A czy wśród Was są jacyś rodzice wcześniaków? Jakie są Wasze osobiste spostrzeżenia? Piszcie w komentarzach. Miłego dnia, A.

 

 

 

 

 

*http://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,20987951,swiatowy-dzien-wczesniaka-2016-swieto-malych-wojownikow.html 

*https://ebobas.pl/artykuly/czytaj/115/zdrowie/wczesniaki-dzieci-przedwczesnie-urodzone

You May Also Like

9 komentarze

  1. jaką teraz jest piękną księżniczką! dużo zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wcześniactwo to trudny temat zwlaszcza dla osob takich jak ja, ktore nie wiedza tak naprawde z czym sie to wiaze. Moja corka urodzona idealnie w terminie. Ale wyobrazam sobie jak wielki stres musial towarzyszyc tobie i innym mamom wczesniakow.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam, że jest taki dzień. Bardzo fajnie, że o tym mówisz i uświadamiasz z czym to sie wiaże

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety, w moim bliskim otoczeniu znajomi właśnie stracili wcześniaka. Wspaniale, że u Was wszystko ułożyło się dobrze, że jesteście razem. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nawet nie umiem sobie wyobrazić co czuje matka która patrzy na dziecko które walczy o życie.Ale jakaś mama kiedyś powiedziała ze te dzieci mają w sobie tyle sily!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam wcześniaka, ale bez oznak wcześniactwa. Tak właśnie mam na wypisie. 36 tc, waga spora, bo 3600 g! Widocznie źle miałam obliczony termin porodu albo... taki typ.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja urodzilam w terminie a nawet ciut później. Ale twoja corka rzeczywiscie jesli chodzi o wymiary nie odbiegala od prawidlowo urodzonego dziecka. Ja sama urodzilam sie w terminie i wazylam 2,5kg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urodziłam dokładnie w 34tyg+6 dni ale policzyli 34😕 Wazyla równe 2500 g i mierzyla 53 cm więc dość duża jak na takiego maluszka a najważniejsze że zdrowa😊 pozdrawiam wszystkie mamy

      Usuń
  8. Piekne wymiary miała Twoja córcia jak na wczesniaczka, super. Ciesze sie, że wszystko u Was dobrze się skończyło :)

    OdpowiedzUsuń

Wpadnij na Instagrama