Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza - Cal Newport

by - stycznia 20, 2019

 Autor:Cal Newport

Tytuł: Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świcie, w którym ciągle coś nas rozprasza

Wydawnictwo: Studio Emka

Okładka: Miękka

Witajcie kochani:) Ostatnio bardzo lubię czytać wszelkiego rodzaju książki związane z rozwojem osobistym, efektywnym wykorzystaniem czasu itp. Pozycja, którą chcę Wam pokazać, po pierwsze zaskoczył mnie jej tytuł, bo nigdy wcześniej nie spotkałam się z określeniem pracy głębokiej. Jak się w trakcie lektury dowiedziałam, jest to spowodowane tym, iż to Cal Newport  jest twórcą tego terminu.

Od razu wam powiem, że nie jest to łatwa pozycja, nie da się jej przeczytać w jeden dzień, bowiem wymaga przemyśleń. Moim zdaniem to dobrze, bo wtedy wyciągamy wnioski i więcej się z niej nauczymy. Myślę, że warto rozpocząć od wyjaśnienia samej definicji pracy głębokiej, która brzmi:

"Czynności zawodowe wykonywane w stanie koncentracji, przy maksymalnym wykorzystaniu zdolności poznawczych. Czynności te tworzą nowe wartości, sprzyjają doskonaleniu umiejętności i są trudne do powtórzenia"
Przyznam się szczerze, iż u mnie z tą koncentracją bywa różnie. Nawet pisząc tę recenzję, widzę moje bawiące się dzieci i w tle słyszę bajkę. Autor dowodzi, że aby osiągnąć maksymalne wyniki w swojej pracy, nawet w niewielkiej ilości czasu, ważne jest maksymalne skupienie. Przywołuje historię Carla Junga, który zamykał się w wieży i tam oddawał się swojej pracy, nikt mu w niej nie przeszkadzał. Dzielił ją na określone fragmenty, miał też swój rytuał dnia. Był on  ważny, ponieważ nie musiał się każdego ranka zastanawiać co ma danego dnia zrobić.

Cal Newport  opisuje mnóstwo podobnych historii osób, które mimo iż nie pracowały od rana do wieczora, to osiągały znacznie więcej, od pracoholików. Dodaje też wiele osobistych historii. Praca głęboka nie jest łatwa, wymaga dużego wysiłku umysłowego i nie jest dla każdego.


Istotne jest jak się po raz kolejny przekonuję, wyznaczanie sobie celów, ważne żeby były mierzalne i najlepiej w krótkich odcinkach czasu. Oczywiście najlepiej by było, gdyby każdy kto chce pracować w pełnym skupieniu, miał swoją samotnię, w której będzie mógł oddać się samej pracy. Na początek wystarczy np gabinet, czy po prostu biurko w odosobnionej części domu. Oczywiście pracując, powinniśmy się skupić na pracy, a nie np na przeglądaniu Facebooka, oczywiście jeśli to nie jest część naszych zawodowych zadań i poczty. Sama mam problem z tą ostatnią kwestią, bo maila potrafię sprawdzać kilka razy dziennie, przez co moja uwaga się rozprasza.

Książka zawiera wiele ciekawych zasad, które pomogą nam się skupić na tym co ważne, jednocześnie odrzucając płytkie zajęcia. Wiadomo, te także się przydają, ale nie powinny zajmować nam za dużo czasu i nie zapomnijmy o odpoczynku. Potwierdza się po raz kolejny przekonanie, że łatwiej jest nam pracować, bo mamy wyznaczone cele, zadania, wiemy co oczekujemy my lub nasz szef, a odpoczywać już jest znacznie trudniej. 

Ja na pewno będę się starała wprowadzić w życie zasady opisane przez autora, m.in stworzę rytuały swojego dnia i strategie działania, bo nic mi nie daje takiej satysfakcji, jak odhaczanie kolejno wykonanych zadań z listy. 

A wy macie jakieś sposoby na efektywniejszą pracę? Czy tak jak ja sprawdzacie po kilka razy pocztę? Wolicie pracować w biurze, czy raczej jak jest możliwość, na wolnym powietrzu? Piszcie w komentarzach. Miłej niedzieli, A.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Studio Emka

_____
Jeśli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOKa
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAMie

You May Also Like

4 komentarze

  1. nie słyszałam o tej książce jeszcze. dobrze że jest książka, która mówi o potrzebie koncentracji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. co chwile wychodzi jakaś nowość, więc można nie nadążyć

      Usuń
  2. Muszę się odciąć od bodźców. Jak pisze, wchodzę do mojego białego pokoju, wyłączam FB, nie biorę telefonu... Tylko wtedy mogę się skupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przyznam się szczerze, że ciężko się tak całkowicie odciąć, ale faktycznie daje to lepsze efekty niż np telewizora w tle czy dźwięku powiadomienia w telefonie

      Usuń

Wpadnij na Instagrama