Czarownica - Camilla Lackberg

by - grudnia 22, 2018

Autor: Camilla Lackberg

TytuƂ: Czarownica

Wydawnictwo: Czarna Owca

OkƂadka: Miękka

Ocena: 8/10

Witajcie kochani :) AĆŒ ciÄ™ĆŒko mi uwierzyć, ĆŒe do ƛwiąt zostaƂo zaledwie 2 dni. Mimo caƂego tego szaleƄstwa związanego z przedƛwiątecznymi przygotowaniami, zdÄ…ĆŒyƂam przeczytać i napisać dla Was kolejną recenzję, co mnie ogromnie cieszy. Czarownica, bo o tej powieƛci mowa, to ksiÄ…ĆŒka, ktĂłrą kupiƂam dla siebie w czerwcu tego roku na Festiwalu KsiÄ…ĆŒki w  Opolu. Ci, co mnie trochę dƂuĆŒej znają, wiedzą jak bardzo lubię kryminaƂy, tym bardziej pani Lackberg. Przyjemnej lektury!

FABUƁA

Jestem ogromną fanką sagi o Fjallbace, a zwƂaszcza Erici i Patricka. PrzeczytaƂam praktycznie wszystkie częƛci, z wyjątkiem Ofiary losu (co mam w planie nadrobić w niedalekiej przyszƂoƛci), ale wracając do samej powieƛci to rozpoczyna się od zaginięcia maƂej dziewczynki. MinęƂo kilka godzin od momentu, kiedy rodzice się zorientowali, ĆŒe nie jest z tym drugim. Niestety poszukiwania skoƄczyƂy się odnalezieniem zwƂok dziecka, a dodatkowo w miejscu gdzie 25 lat wczeƛniej znaleziono ciaƂo innej dziewczynki. Od razu policji nasunęƂo się skojarzenie, ĆŒe te dwie zbrodnie mogą być ze sobą powiązane. Za tą dokonaną w przeszƂoƛci uznano winnymi dwie 13-latki, na początku się przyznaƂy, ale potem odwoƂaƂy zeznania. Mimo wszystko w oczach innych mieszkaƄcĂłw byƂy winne. 

I tu wracamy do Erici, ktĂłra wƂaƛnie zbiera materiaƂy do swojej ksiÄ…ĆŒki o zbrodni sprzed lat. StaraƂa się nawiązać kontakt z podejrzanymi, ktĂłre na swĂłj sposĂłb uƂoĆŒyƂy sobie ĆŒycie, jedna z nich nawet pozostaƂa w miasteczku.Kobieta staraƂa się nawiązać z nimi kontakt, aby opisać to, jak one widziaƂy tamtą zbrodnię. Oczywiƛcie nie zabraknie w ksiÄ…ĆŒce nieco prywatnych spraw z ĆŒycia maĆ‚ĆŒeƄstwa Erici i Patricka. Dowiemy się np co sƂychać u ich trĂłjki dzieci, siostry kobiety -Anny oraz o nietypowym ƛlubie.

Wróćmy jednak do samego tytuƂu powieƛci. Lackberg opisuje wydarzenia sprzed XVII wieku, gdy pewna kobieta zostaƂa skazana za bycie czarownicą. Najpierw jednak sporo wycierpiaƂa, zanim ƛcięto jej gƂowę, jaki wpƂyw ma ta historia na ĆŒycie bohaterĂłw? Dowiecie się o tym na samym koƄcu ksiÄ…ĆŒki. Nie braknie tu motywu klątwy.  Autorka porusza wiele wątkĂłw, oprĂłcz zabĂłjstwa, mamy teĆŒ nienawiƛć na tle rasowym, uchodĆșcĂłw czy nawet homoseksualizm:

"W pierwszej chwili nie zareagowaƂa. A potem teĆŒ mnie pocaƂowaƂa. Jakby nie byƂo tych trzydziestu lat. ByƂa moją Helen, wręcz wczepiƂa się we mnie. I juĆŒ wiedziaƂam, ĆŒe miaƂam rację, ĆŒe ona tez nie przestaƂa mnie kochać. PowiedziaƂam to, nie zaprzeczyƂa, ale nie potrafiƂa wyjaƛnić, dlaczego mnie rzuciƂa".

Nie zdradzę wam, kto zabiƂ maƂą dziewczynkę i czy ta zbrodnia miaƂa związek, ze zbrodnią dokonaną przed laty. Jedno jest pewne, zakoƄczenie jest zupeƂnie niespodziewane.

MOJA OPINIA

Ci, ktĂłrzy czytali wczeƛniejsze częƛci sagi, wiedzą ĆŒe zawsze są to dosyć obszerne powieƛci, nie inaczej byƂo teĆŒ i w tym wypadku. Prawie 600 stron drobnym drukiem wcale mnie nie zniechęciƂo, wręcz odwrotnie. Mimo, iĆŒ początek byƂ nieco nudny, to juĆŒ potem historia się ciekawie rozwinęƂa. Jak zwykle pomoc Erici w rozwiązaniu sprawy byƂa nieoceniona. Jak dla mnie autorka poruszyƂa trochę za duĆŒo wątkĂłw, koniec koƄcĂłw historia jest na tyle wciągająca, ĆŒe ciÄ™ĆŒko odƂoĆŒyć ksiÄ…ĆŒkę. Autorka nie boi się poruszać kontrowersyjnych tematĂłw. Najbardziej zawsze czekam na rozdziaƂy, ktĂłre opisane są na faktach. Kto z nas nie lubi czytać lub oglądać filmĂłw o czarownicach? Klątwa dosięgnie kaĆŒdego, nawet gdy zostaƂa rzucona w XVII wieku. Nasuwa mi się pewne stwierdzenie, ĆŒe karma wraca. Camilla Lackberg jak zwykle zaskakuje, gdy juĆŒ myƛlaƂam, ĆŒe wiem, kto jest sprawcą zbrodni, okazuje się, iĆŒ się myliƂam. Polecam miƂoƛnikom serii.

A wy czytaliƛcie Czarownicę? A moĆŒe znacie inne ksiÄ…ĆŒki tej autorki, ktĂłra z nich byƂa dla was najlepsza? Mi najbardziej podobaƂa się KsiÄ™ĆŒniczka z lodu, Kamieniarz czy Kaznodzieja. Znacie inne tytuƂy, w ktĂłrych poruszany jest wątek czarownic? Polećcie tytuƂy, chętnie poczytam :) WesoƂych i zaczytanych ƚwiąt :*

________________________________________________________
Jeƛli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOKa
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAMie

You May Also Like

3 komentarze

  1. Znam ksiÄ…ĆŒki tej autorki i bardzo je lubię, wciągają od pierwszych stron. Dla fanĂłw kryminaƂów ,,Czarownica" będzie ƛwietnym pomysƂem na wieczorny relaks :)

    OdpowiedzUsuƄ
  2. Mam w planach Lackberg, ale taki wielki skok - bo w krĂłtkim czasie 8 tomĂłw :D

    OdpowiedzUsuƄ
  3. Jeszcze nie czytaƂam tej autorki, ale od dawna mam w planach.

    No i jakkolwiek ciekawi mnie wątek opisany w tej częƛci, to najpierw zaczęƂabym od początku serii.

    OdpowiedzUsuƄ

Wpadnij na Instagrama