Pod nóż. 28 niezwykłych operacji w historii chirurgii - Arnold Van De Laar

by - września 08, 2019


Autor: Arnold Van De Laar

Tytuł: Pod nóż. 28 niezwykłych operacji w historii chirurgii

Wydawnictwo: Literackie

Okładka: Miękka

Witajcie kochani:) W ten weekend dużo czytam, efektem tego jest kolejna recenzja, tym razem książki naukowej. To najnowsza propozycja od Wydawnictwa Literackiego. Inne recenzje książek naukowych znajdziecie tutajtu. Zapraszam na ciekawe historie operacji, które opisał  Arnold Van De Laar. 

Autor z zawodu jest praktykującym chirurgiem, więc może fachowym okiem opisać poszczególne przypadki i odnieść się do tego, co by on sam zrobić na sali operacyjnej. We wprowadzeniu dowiadujemy się jak pojawiła się chirurgia, jak ewaluowała przez lata. Szokiem było dla mnie to, że w dawnych czasach uważano, że rany trzeba polewać wrzącym olejem, ofiary po nim nie dość, że umierały, to długo cierpiały. W książce nie brakuje także odwołań do naszego kraju, m.in autor wspomina polskiego lekarza- Jana Mikulicza - Radeckiego, który w XIX wieku postanowił nosić maseczkę na ustach podczas operacji. Wcześniej to nie było praktykowane, przez co często dochodziło do infekcji, różnego rodzaju zakażeń, bo bakterie potrafią przenosić się również przez ślinę.
Jak tytuł wskazuje, znajdziemy tu 28 historii, nie będę wam opisywała co w każdej z nich znajdziecie, żeby nie psuć wam przyjemności z czytania. Wybrałam jedną, myślę że będzie bliska wielu z was, bo chodzi o opis operacji po zamachu na papieża Jana Pawła II. Miewam, iż wielu z was wie kiedy doszło do zamachu i kto go dokonał, ale ile osób wie, jak przebiegła operacja, ile godzin trwała, jak długo papież przebywał w szpitalu? Myślę, że nieliczni. Domyślam się, że chirurg codziennie podejmuje wiele trudnych decyzji, jest pod stałą presją, często w jego rękach leży los pacjenta. 

"W tej książce ja, chirurg, próbuję opowiedzieć historię mojego zawodu bez uciekania się do magii, na przykładzie sławnych chirurgów i niezwykłych operacji. Nie jest to takie proste, ponieważ chirurgia jest nie tylko interesującą i emocjonującą dziedziną, ale przede wszystkim bardzo technicznym zawodem"

Z powyższego cytatu dowiemy się, z jakiego powodu autor napisał tą książkę, ja chcę jednak teraz na chwilę wrócić do historii operacji papieża. Zamachu dokonano 13 maja 1981 roku, Turek Mehmet Ali Agca strzelił dwukrotnie do Jana Pawła, trafiając go w brzuch. Operacja trwała kilka godzin, na szczęście papież ją przeżył, ale potem miał ich też kilka. W jej trakcie założono kilka szwów na jelitach. Jak sam  Arnold Van De Laar napisał Karol Wojtyła, był chyba najczęściej operowanym papieżem. 


Pod nóż. 28 niezwykłych operacji w historii chirurgii - to bardzo ciekawa propozycja dla osób lubiących historię, ale też takich, których interesuje medycyna. To z pewnością nie jest kolejny nudny podręcznik, bo historie w niej zawarte są przekazane w ciekawy sposób, nie zabraknie też elementów humoru. Znajdziecie tu też zdjęcia bohaterów, a także ciekawostki, związane z chirurgią, słownik terminów medycznych oraz o tym jaki może być chirurg przyszłości. 

Sama mam za sobą dwa cięcia cesarskie, więc byłam już na sali operacyjnej i bardzo doceniam pracę, jaką wykonują lekarze. Jest ona bardzo odpowiedzialna i niełatwa. Dzięki tej lekturze dowiedziałam się wielu ciekawych informacji o znanych ludziach, a także poznałam wiele terminów, które często słyszałam, oglądając filmy czy seriale medyczne, ale jakoś nie bardzo je rozumiałam. 

A wy lubicie czytać książki naukowe? Jeśli tak, to jaka jest wasza ulubiona? Oglądacie filmy, seriale medyczne? Miłej niedzieli, A.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Literackiemu
_____
Jeśli podoba Ci się mój blog, to zapraszam do:
a) polubienia mojego  FACEBOOKa
i/lub 
b) zaobserwuj profil na  INSTAGRAMie

You May Also Like

2 komentarze

  1. Bardzo ciekawy temat, pamiętam, jak czytałam z zapartym tchem "Stulecie chirurgów". Pewnie sobie sprawię ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. O! To może być świetna lektura! Muszę zapamiętać tytuł.

    OdpowiedzUsuń

Wpadnij na Instagrama